PERIHAL UBI

Sabtu, 12 November 2011

Pagi tadi g pasar PS.Dari jauh aku ternampak longgokan ubi kayu.Bila aku mendekati kat longgokan ubi tu, aku amat pelik dan hairan.Ubi tu kecik2 tapi panjang-panjang.Besar dia ada ler sebesar belut. Aku tanya dia ubi apa ni ,kenapa cam akar ubi je.Penjual tu cakap "NI UBI 3 BULAN" empuk sangat-sangat katanya. Aku pun tergoda pilih le barang dua kilo.Saiz ni ler antara paling besar diantara yg besar.Kat gambar nampak besar, tapi hakikatnya kecik dan lom pernah aku tenguk orang jual ubi kecik2 cam ni.Kalau tak empuk siap ko...minggu depan aku balik lagi......Dalam firasat aku penanam ubi ni takut banjir kot, tu yg kecik2 lagi dia dah gali.
 
saiz ubu kecik2 tapi panjang
kerechek
Jalan-jalan lagi ternampak pulak benda ni.Mengingatkan aku ke zaman silam, dimana arwah mak selalu buat bila ubi yg direbus kurang empuk.Ni pun speses ubi gak.Dia kata datang dari Indon.Memang cantik rupanya putih melepak. Bila aku cium ada bau2 cam "TEWOL" sikit.Agaknya dia rendam ubi ni dulu kot.Dia jual sekilo rm14.Lepas goreng kena tabur garam katanya.
 
Teruskan perjalanan.....barang wajib yang pasti ku cari kalau ke PS.Apa lagi biji ranti.Ni pun de kisahnya...aku beli sekilo rm5. Bila aku tengah belek2 petai kt gerai lelaki tembam..seorang mak cik tanya kat penjual tu berapa harga biji ranti ni.Dia cakap rm8.Berdesing telinga aku mendengarnya sebab gerai tu jual rm 5.Bila lelaki tembam tu menoleh ke arah lain, cepat2 aku bisikan kat mak cik tu beli kat sana je murah.Siap aku tunjukan yg aku dah beli bio mak cik tu percaya.Aku bawak mak cik tu ke tempat yg aku beli. Ha padan muka budak tembam..hilang satu pelanggan. Sebab aku masih ingat ko pernah kenakan aku n kak kay pasal harga jambu madu kat pasar Pt Tengah.Hari ni aku balas walaupun dengan berlainan cara...










10 ulasan:

Mama Miraki berkata...

lelaki tembam yang putih2 tu kan....

Mama Janet berkata...

ye..yg de jual buah gerai dia

Kak Kay berkata...

haa tu la Tuhan maha adil, dulu dia kenakan kita, hari ini Tuhan ambik rezeki dia dengan kehilangan pelanggan...

Tanpa Nama berkata...

Tmpa tu ler yg jual daun kucai mahak yg kpg punya 1kg 8 n yg cameron 1kg 12 dia kata bawangnya besar2 podahhhhhhhhh...baik aku bli kt tmpt aku benda yg sama 1kg baru rm7 je. n satu g biji ranti dia memang 1kg rm8, aritu x de pilihan lain sbb ujan tu yg bli kt situ....mahe nk mam***, mkn ko sorang2!

che mid berkata...

He he abang tembam tu ada blog tak?...

Tanpa Nama berkata...

che mid....klu dia ada blog g bagus, biar dia tau lpas sorang2 plangan lari

Tanpa Nama berkata...

i like abg tembab tu....ditepi corner dan disitu gak lea..ayam aku 4 ekor dilarikan nyonya...

YIN-WONG KHOO LAI berkata...

Budak tembam tu senior aku masa kat SMDS. Dia tu anak Jowar cam tu le... Hari tu pun aku ken RM8.00 sekg tapi kat gerai lain.

YIN-WONG KHOO LAI berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

Msom x nk komen apa2 ke pasal budak tembam tu, ke dia x kenal

Permata hatiku

Permata hatiku

Aku & Dia

Aku & Dia

Keluargaku

Keluargaku

Facebook Mama Janet

time is gold

laman santai


ShoutMix chat widget

Pengikut

pengunjung