SEDIKIT PERSIAPAN UNTUK MAJLIS YASIN

Khamis, 29 September 2011

Malam tadi aku sempat membeli sedikit keperluan untuk majlis yasin di rumahku pada malam ahad ni.Jamuan ala2 kadar je.Sebab dah banyak kali ustazah berpesan jangan menyusah2kan diri masak itu ini untuk majlis yasin.Bimbang org lain akan merasa rendah diri kalau tidak dapat membuat apa yang orang lain buat.Tujuan dia berkata begitu supaya tiap2 buah rumah mengizinkan rumahnya dikunjungi utk bacaan yasin.Besar pahala...allah akan menurunkan cahaya dalam rumah kita.Satu lagi usaha yg kumpulan yasin aku buat untuk tidak menysahkan tuan rumah..ialah dengan membawa sepiring kueh.Tapi cara begitu juga mendatangkan tidak keselesaan kepada yg dtg tapi tak bawak apa2.Jadi sekarang kita kutip rm2 sorang.Dan duit tu kumpul2kan belikan kueh utk rumah .Kalau kat tempat aku malam Jumaat tak leh diganggu sebab yasin kat surau @ masjid.Kat surau pun telah dibagi2 giliran membawa juadah untuk membasahkan tekak.
beli le sedikit bawang merah, bawang putih n kentang
beli beras sekampit
Biasa ler kan dah adat orang timur ....kalau tetamu datang mesti dihidangkan sesuatu.Aku rasa nak masak nasi putih n menu simple2 je.Pada aku setakat masak untuk makan 30 ke 40 orang biasa je.Janji ayam ataupun daging ada orang yg mengelolakan.Tinggal masak ok je.Ada sesetengah orang malas nak wat majlis2 kat rumah sebab takut rumah bersepah atau apa....tapi aku suka orang datang rumah aku.Penat sikit tak apa.
senang beli cawan n pinggan kertas je
sedikit ole2 untuk tetamu
Cenderahati tu tak salah kalau kita tak bagi pun.Saja suka-suka. Kalau kita da rezeki lebih apa salah dikongsi bersama.Nilai dia pun tak berapa sen sangat.Aku dah siap masukkan beg sorang2.Buat kerja sikit-sikit agar tak kelam kabut.
                                    ni je isi dalam beg tu.....

5 ulasan:

Mama Miraki berkata...

menu apa ehhhh....ok cadangan menu paling sempoi...nasi putih...kari daging, ayam goreng rempah, sayur campur n sambal belacan...ok ler tu kan...hehehehhe

Along Maklong berkata...

kalau maklong pun suka orang datang rumah pastu masak2 & makan2.. tapi biasanya anak cucu jelah yang datang..

~ Mummy Gee ~ berkata...

order kuih rangin dna koci labu yang sedappppp

Mama Janet berkata...

mintak maaf...rangin n kueh koci tidak dapat dipenuhi...tuan tanah x sanggup.sibuk

Mat Som Sadona berkata...

Kata2 Ustazah itu ada betulnya.
Persediaan Mama Janet ni pun kira ok sangat.

Permata hatiku

Permata hatiku

Aku & Dia

Aku & Dia

Keluargaku

Keluargaku

Facebook Mama Janet

time is gold

laman santai


ShoutMix chat widget

Pengikut

pengunjung