CERMIN LER DULU MUKA....

Rabu, 19 Januari 2011



Wah...tajuk macam marah je.Sebenarnya tak ada kena mengena dengan tajuk di atas.Saja buat-buat kontroversi.Ko orang tau tak nama pokok ni.Agaknya ada yang tak pernah tenguk dan hidu baunya kot.Sejak aku kecil setau aku namanya "pokok cermin".Entah kenapa dipanggil pokok cermin aku pun kurang arif.Bau daunnya sedap.Rasa-rasanya kalau g nursery nak cari pokok ni pun susah sekarang.Orang dulu-dulu suka tanam pokok ni kan sebaagai hiasan.

Satu lagi aku rasa pokok yang dah susah nak dapat ialah pokok delem.Orang jawa dan seangkatan dengan aku tau ler pokok ni.Daunnya zaman dulu-dulu digunakan untuk bagi wangi pada pakaian yang kita basuh.Ye ler dulu mana ada softlan, downny dll.Jadi pada bilasan kain yang terakhir tu kita ramaskan daun delem ni, dan campurkan kat air.

Ni ler n3 meraban aku tuk malam ni sebelum tidurrrrrrrrrrrr 
 

5 ulasan:

Kak Kay berkata...

memang le namanya pokok cermin, nama sainsnya tak tau la pulak. banyak lah jual kat nursery, dulu wan ada beli.
Mek, bukan pokok DELEM tapi NDILEM. wangi baunya kalau ramas2nya kat air bilasan baju. orang jaworld kat bau seger. kat rumah siwo kasinah banyak pokok tu

Mama Miraki berkata...

nek itu namanya "Pokok Halau Nyamuk" ler. Kat Caneron banyak orang jual. tanam pokok tu letak depan ruma..nyamuk tak bernai dekat...

Mama Janet berkata...

Kak Kay ye ke sebutan NDILEM tu sabdu dia di tebalkan sikit.Oh silap ler tajwid aku.

M MIraki, Caneron tu kat mane.Nanti aku letak kat bilik, tak payah sembur redset.

Unknown berkata...

mama...
first time ayu dengor pokok cermin..

adeh..sure mama banyak tanam pokok pelik2..
jom konsgi

Mama Janet berkata...

Ayu...pokok ni memang dah lama ujud ler.Dia tanpa bunga.Bau daun dia harum.Cuba cari kat nursery

Permata hatiku

Permata hatiku

Aku & Dia

Aku & Dia

Keluargaku

Keluargaku

Facebook Mama Janet

time is gold

laman santai


ShoutMix chat widget

Pengikut

pengunjung