TERUNG BERMACAM TERUNG

Jumaat, 21 Januari 2011


 Terung, bermacam terung, ada panjang ada bulat ada lonjong.(ikut rentak Jalil Hamid nyanyi lagu ayam ye).Ni aku nak cakap pasal terung, bukan lagu terung.Jiran sebelah rumah aku ni banyak tanam sayur-sayuran.Salah satunya adalah terung.Pokok-pokok tu dah mengeluarkan hasil pun.Banyak kali dah dia sedekahkan terung tu kat rumah aku.Dia ada tanam lima jenis terung tak silap aku.Gambar2 kat bawah ni adalah hasil pemberiannya.Sebiji terung aku dah termasak.Warnanya purple cam terung biasa, tapi besar macam betik eksotika.Baru pertama kali aku nampak terung species tu.Sayang aku tak sempat nak ambik gambar tuk tatapan kalian.Kalau masak sebiji dah satu mangkok.Layan ler gambar-gambar ni>>>>>>>>>>>>

                                    terung lonjong berbatik-batik

                                 ni terung yang biasa kita lihat

                            terung bentuk buah epal.Pernah tenguk tapi yang warna purple.
                            Yang ni memang warna dia cam ni.

Sebenarnya ada lagi jenis2 terung yang lain ye, seperti terung telunjuk, terung pipit dan mungkin ada lagi yang diluar pengetahuan aku.................

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Trung yg bulat putih tu ko ada tengok ler, ko ingat x kita prnah g kebun paman kuan lalu parit buri(pt laman ler tu)masa tu jln tnah gmbut lagi, kbun org tu tnam macam2 sayur gak trmasuk trung bulat putih tu, sbb buahnya cantik tngan aku gatal curi sbiji lantas aku kena kejar anak dia ,lari trus smpai umah paman

Kak Kay berkata...

terong batik yang bulat2 tu celur buat ulam,terong purple tu biasa lah kalau abah dulu dimasak santan pedas campur tempe.

Unknown berkata...

mama--
baiknya hati jiran mama sedekah terung2 tu pada mama

harga pasaran utk perniaga dah rm 7.50 kg...kalau pengguna>>>>???

Mama Janet berkata...

AYU..tu ler kalau bercucuk tanam keliling rumah.Nak jual tak cukup, makan sendiri tak abis so bagi2 je ler kat jiran.Tu kebiasaannya.

en_me berkata...

sodappnyerr terung tewww..

Permata hatiku

Permata hatiku

Aku & Dia

Aku & Dia

Keluargaku

Keluargaku

Facebook Mama Janet

time is gold

laman santai


ShoutMix chat widget

Pengikut

pengunjung